Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?
Jeg synes i alle fall ikke det bør være lov å ta abort når fosteret kan reddes. Om grensen i England er 24 uker nå, så kan man jo ta abort på et tidspunkt der leger i andre land ville sette inn ressurser for å redde barnet. Er det ikke 23 uker som er det tidligste de har greid å redde hittil?
Antar det er mulig å ha et standpunkt om at abort kan utføres helt til barnet kan greie seg uten kunstig hjelp utenfra, men uke 36 er bare grusomt. Hvilken mor får seg til å gjøre det fremfor å adoptere bort barnet??? Da får Russland heller legge forholdene bedre til rette for adopsjon.
Jeg synes vel abortloven er OK slik den er, men hadde gjerne sett at man hadde en grense for hvor mange aborter man kan ta. Obligatorisk rådgivning bør også innføres. Vi har nå reseptfri angrepille her i Norge, så det skulle være helt unødvendig å ta flere aborter over et kortere tidsrom. Prevansjon er også en fin ting.
Selv fikk jeg høre hjertet til eldstemann slå da jeg var ti uker på vei, og hadde nok ikke greid å ta abort såpass "sent" nå. Han ble levende for meg i det jeg hørte ham.