Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-08, 13:27   #2
TBM
Passiv

Standard

Sv: Hvordan ville dere ha endret abortloven?

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg tror at selve nemnda er en medvirkende årsak til at det er færre aborter etter uke 12, og er ikke i utgangspunktet enig i at grensen for selvbestemt abort skal utvides. Uten at jeg vet, men jeg regner med at de aller fleste aborter i Norge er fordi man av ulike årsakerikke ønsker barnet, uten å vite noe om det på forhånd. Senabortene er vel som oftest barn man har funnet ut at har en skade? Utvider man den selvbestemte grensen vil nok endel av abortene som tidligere ble tatt før uke 12 kanskje skli ut i uke 16-18.

Jeg syns igrunn grensen heller kan strammes inn, men det er av rent følelsesmessige årsaker, og kan egentlig ikke regnes som en gyldig grunn.

Uansett, jeg er enig i at nemndene ikke fungerer optimalt (langt i fra faktisk), men jeg vet ikke helt hvordan jeg ville hatt det annerledes.

:blir ikke enig med meg selv:

For et par år siden gikk debatten om man skulle utvide selvbestemt abort fra 12 uke til 16 uke (mener det var 16 uke og ikke 18 uke), og det lovforslaget ble nedstemt.

Jeg går ikke rundt å griner over det, men jeg mener at selvbestemt abort hadde fungert helt fint fram til 16 uke, selv om veldig mange ikke synes det. Og jeg kan jo godt forstå hvorfor noen ønsker å holde den på uke 12 og tenker at det er ihvertfall bedre med selvbestemt abort til 12 uke enn ingen selvbestemt abort i det hele tatt.

Jeg håper imidlertid at de finner en annen løsning enn regionvise nemder på sikt!

Svar med sitat