Sv: Er du medlem av Mensa?
Opprinnelig lagt inn av Bingo, her.
Man trenger ikke tro enhver som hevder noe på internett. Det "Strå" sier viser svært tydelig at han (eller hun?) aldri har tatt en Mensa-test, og at han heller ikke har vært medlem av organisasjonen.
På flere punkter viser han tydelig at mangler de kunnskapene om Mensa som medlemmene normalt har. Du finner rett og slett ikke medlemmer av Mensa som tror Mensa lager IQ tester. "Strå" har hevdet det to ganger. Dette kommer i tillegg til andre ting han hevder som rett og slett ikke er riktig. Hvilke meninger han måtte ha er ikke så viktig, det er faktafeilene som avslører ham.
Dette handler ikke om å tro hva andre skriver, men hvordan man forholder seg til hva andre skriver. Hvilken kunnskap er det du mener Mensa-medlemmer normalt har? Jeg har ingen kjenskap til hva Mensa-medlemmer kan, men er det barnelærdom at Mensa ikke lager tester?
Forstår jeg deg riktig er du selv Mensa-medlem. Da synes jeg følgende utsagn fra deg er ganske merkelig:
Sitat:
Ettersom IQ tester måler intelligens vil du nå høyt opp på en slik test dersom du er intelligent.
Man behøver ikke være Mensa-medlem for å vite at dette er feil. En IQ-test måler hvor flink du er til å løse logikkoppgaver på ulike plan. Dette er korrelert til intelligens, men intelligens er og blir en abstrakt størrelse, og det er i beste fall naivt å tro at avkryssingsoppgaver alene kan måle dette. I alle fall når man benytter et score uten standardavvik, som jeg anser for å være veldig stort.
|