Sv: Abort eller ikke
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Jeg har ingen som helst problemer med å forstå at det for DEG har en annen status. Da er det snakk om verdien noe har for deg, ikke verdien noe har i seg selv. Er det fødselene i seg selv som gjør at du mener at et menneske får egenverdi eller får det aldri egenverdi, kun verdi i forhold til deg?
Hvis et foster i uke 37 blir drept i mors mage, vil det da være svært stor forskjell på det og et drap på et prematurt født barn?
Altså.. siden du mener at det er meget stor forskjell på noen som er født og noen som ikke er født.
Nei, og det er derfor jeg også føyde til :
Sitat:
for ikke snakke om at vedkommende fortsatt befinner seg milevis unna et stadium der det finnes det minste håp om å redde han hvis han skulle forlate mors mage.
Jeg har, i likhet med de fleste andre ikke-abortmotstandere, heller ikke noen klar formening for NÅR man f.eks. skal sette en abortgrense. For meg har det veldig mye med det rent biologiske å gjøre, som f.eks. når fosteret vil kunne føle smerte osv.
Jeg har i hele tråden uttrykkelig snakket om abort innen de eksisterende abortgrensene, og spesifisert i denne tråden at jeg heller ikke snakker om spesielle tilfeller og senabort.
Så igjen- for x-tende gang- for meg har et embryo under 12 uker IKKE den samme "verdien" som hverken en toåring, en multihandikappet voksen, et foster i uke 37 osv.
Jeg skriver ordet verdi i gåseøyne, fordi jeg ikke liker ordet helt. Det at jeg er for abort og både har tatt en abort og i krisetilfelle ville gjort det igjen betyr ikke at en embryo ikke har noen verdi. Men for meg betyr det at morens liv er atskillig viktigere å ta hensyn til enn embryoets videre utvikling. Jeg graderer viktigheten uten å si at det ene er verdiløs.