Vis enkelt innlegg
Gammel 28-08-08, 10:10   #322
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort eller ikke

Opprinnelig lagt inn av Kaskis, her.

Og jeg blir undrende. Jeg prøvde å nevne et annet dyreeksempel enn kylling, en gorilla f.eks. Som lever i en flokk, har sosiale relasjoner med andre, kanskje ansvar for en unge, i følge nyere forskning kan sørge over døde og kjenne empati. Er det virkelig sånn at livet til en gorilla ikke i noe tilfelle kan være mer "verdt" et potensielt menneske som trolig ikke har noen bevissthet, ikke føler smerte, gjør bevegelser som kun er muskelsammentrekninger, som ingen har sett og i tilfelle barnet er uønsket, ikke noe menneske har noen sterk relasjon til. Det forstår ikke jeg. Men da har vi trolig ikke samme grunnsyn.

For meg er det enkelt og et spørsmål jeg sjelden behøver å ta stilling til. Jeg dreper verken ufødte barn eller gorillaer.

Jeg er av den oppfatningen at man skal bevare alt liv, og det er hovedgrunnen til at jeg bærer ut insekter istedet for å drepe dem, hvorfor jeg er imot abort, imot dyremishandling og torturering, dødsstraff, undertrykking og diskriminering. Fordi jeg verdsetter alt liv, skifter jeg kanal når hyenene angriper de forsvarsløse gnuene, jeg ser ikke på fiske- eller jaktprogrammer og jeg blir kvalm av Farmen hvor de slakter dyr for underholdningens skyld. Jeg er med i dyrebeskyttelsen, og hvis vi ser bort ifra ku- og fiskekjøtt, er jeg vegetarianer. Jeg har vært vegetarianer i flere omganger, men jeg spiser altså kjøtt fra ku og fisk og kan derfor ikke betegne meg som vegetarianer på nåværende tidspunkt. :solgtsjelasi:

Jeg er enig med Polyanna i at denne sammenligningen blir absurd. Jeg mener også at mennesket har mer verdi enn dyrene, men det betyr ikke at man skal behandle dyrene dårligere av den grunn. Ute i det ville dreper de sterkeste de svak og syke, og selv om jeg synes det er fælt og grusomt og sånn, er jeg inneforstått med at naturen fungerer slik. Mennesker og dyr har uansett forskjellige formål på jorda, og jeg tror personlig at dyrene er til for oss. De som er imot jakt, fiske og slakt må ha et temmelig urealistisk forhold til hvordan ting fungerer.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat