Sv: Er barnehage skadelig for små barn?
Litt treng, for nå ser jeg jo at denne tråden var startet før min tråd. 
Leser i Magasinet i går, at Tveitereid sier: "Det er lite nærhet, kontakt, latter og glede... " Om barnehage.
Og jeg tør påstå, uten forskning, at dette ikke stemmer med flertallet av Norges barnehager. Virkelig.
Store deler av min pedagoghverdag gikk nettopp med til det. Å ha barna på fanget, kose, trøste, gi omsorg, le,tulle og ikke minst, ha det gøy sammen!
Det er noen ganger en vanskelig balansegang, for vi har planer og "pålegg" som vi må gjennomføre i barnehagen, og jeg gikk til tider med dårlig samvittighet over alt vi ikke allitd fikk gjort av det pedagogiske, nettopp fordi mye av tiden gikk med til det Tveitereid påstår barnehagene har lite av.
Jeg kunne valgt å vært hjemme med mine barn utover ett år. Men da måtte jeg ha valgt bort jobben min. Jeg har ikke mulighet til å jobbe kveld/helg. Jeg har ikke lov til å redusere stillingen min mer enn til 80%. Jeg elsker barna mine, men jeg trives ikke med å gå hjemmeværende. Og når jeg i tillegg har ei jente som sin barnehage, og som gjerne kunne vært der helg og, så orker jeg ikke gå med dårlig samvittighet. Det betyr ikke at hun ikke får tid, kjærlighet, omsorg og nærhet av oss foreldre.