Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-08, 21:57   #10
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Prosjekt "Få mer energi"

Det høres ut som om du har funnet ut en god del allerede! Det er mange ganger lurt å teste litt hvordan en selv reagerer på mat, og ikke ta alle råd som universelle. Det Zoë skriver er veldig lurt, også om å spise lett fordøyelig mat.

Generelt sett er det en del mat som mange tror gir ekstra mye "krefter", feks:

• Bønner og linser (Av de fleste typer. Røde linser er feks kjempegodt i selvkomponerte lapskauser og tomatbaserte sauser, kan eventuelt kokes helt i stykker så ingen barn legger merke til dem. Men smaker godt, noen har problemer med konsistensen bare.).
  • Blåbær (ypperlig til smoothies. Jeg har ofte dessert med vaniljeyoghurt og litt frosne blåbær i, spises etter at blåbærne er nesten/helt smeltet. Godt i omeletter, sammen med søtpotet. Deilig!)
  • Søtpotet (kjempegodt til det meste, kan brukse som grønnsak/tilbehøs. Vi lager ofte en langpannerett med blanding av vanlig potet, søtpotet og brokkoli, krydrer og salter litt og gratinerer med litt ost. Kalkunpølser, kylling eller hva som helst av kjøtt er godt til. Utrolig godt!
  • Broccoli (passer til det meste. Vi baker det til og med inn i rundstykker, eller slipper en dusk av frossen brokkoli oppi smoothien)
  • Havregrynsgrøt (jeg innser at jeg er rar, men noe av det beste jeg vet til frokost er havregrynsgrøt kokt i mikro sammen med to delte svisker, med litt ferskenbiola på)
  • Appelsiner
  • Gresskar (jeg har ingen selverfarte tips, kanskje frøene er gode som snacks, vet en del kjøper i innvandrerbutikker og koser seg med det?)
  • Laks
  • Soya
  • Spinat (Skippern hadde visst rett)
  • Te (grønn eller svart)
  • Tomater
  • Kalkun
  • Valnøtter
  • Linfrø
  • Loppefrø (flaxseed) (kjøp Psyllium Husk på helsekost eller på velutstyrte dagligvarer, kan brukes til å tykne med, feks gir den tykkere konsistens til smoothie. Glutenfri bakst blir saftigere og luftigere med litt loppefrø i. Jeg pleier ha litt i yogurt eller smoothie, det er visst veldig sunt men jeg finner ikke helt ut av hva det passer til ellers)
  • Yoghurt (jeg spiser gjerne litt yoghurt med lin- og solsikkefrø til frokosten, det er veldig godt)

Sist redigert av Balanse : 01-09-08 kl 22:15.
Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat