Sv: Stemmer du Venstre?
Jeg stemte kanskje Venstre ved siste stortingsvalg, og finner ikke noe alternativ som passer for meg i undersøkelsen.
Siden jeg fant alle partiene som stilte lister ganske så frastøtende hadde jeg ikke lyst til å støtte noen av dem. Men samtidig er det jo noen av dem som er mer motbydelige enn de andre.
For å bidra til skadebegrensning fant jeg altså at jeg burde stemme, selv om jeg ikke hadde lyst til å stemme på noen. Dette løste jeg ved å randomisere stemmegivningen.
Fremgangsmåten er som følger: - Ta et passe antall stemmesedler for de partiene som ikke er helt utelukket(*).
- Stokk dem godt.
- Trekk én tilfeldig seddel ut av bunken.
- (Valgfritt) sjekk hva du skal stemme(**).
- Lever den uttrukne seddelen i urnen.
(*) Her kan man vekte. Hvis man f.eks liker SV litt bedre enn Høyre, kan man putte 3 SV-sedler og 2 Høyre-sedler i bunken sin.
(**) Jeg anbefaler ikke å gjøre det.
Dette fungerer utmerket for meg. Jeg har bidratt til at vi har litt bedre folkevalgte enn vi ellers ville ha hatt, og siden jeg ikke vet hvem de er slipper jeg å gremmes hver gang mine representanter oppfører seg som lallende idioter. (Jeg gjorde det samme på forrige EU-avstemning også, da med 50/50 fordeling av stemmesedler  .)
For å gjøre det ekstra hyggelig har man The Who med Won't Get Fooled Again på fullt volum på iPoden mens man stemmer  .
Ben "Godt valg!" Murphy
|