Sv: Stemmer du FrP?
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
En person trenger jo ikke være helt ond selv om han slår familien sin. Men å karakterisere ham som "menneskevennlig, bortsett fra i forhold til familien sin" synes jeg likevel blir litt rart. "Særdeles usympatisk, riktignok med enkelte gode trekk når det gjelder arbeidsmoral samt engasjementet sitt for bevaring av våtmarksfaunaen" ville være en bedre beskrivelse, synes jeg.

Ja, nå mente altså ikke jeg å ende opp med forsvarsskrift for KrF her. (Dette har visst hendt før ) Jeg er sikkert farget av både oppvekst på vestlandet, og gode, snille, varme og særdeles omtenksomme venner i KrF. (Som for øvrig slåss med nebb og klør for endre policy angående homofili-saken). Homospørsmålet er jo kjempevanskelig for kirken også, og de som tar utgangspunkt i denne boken for etikken sin. Den etikken fungerer jo kjempegodt veldig ofte, men i dette spørsmålet (og et par til) kræsjer det helt. Derav delte kirkemøter og den slags. Dette er en konflikt mange kristne jeg kjenner sliter skikkelig med. De syns de må være temmelig teologisk spissfindige for å få teologien til å stemme overens med det som KJENNES riktig ut.
Men uansett så er KrF et parti basert på et sett av verdier som de tror på. Det handler ganske mye om menneskeverd. Om vern av liv (man kan ha ulike meninger om bioteknologi, senabort eller hva de er, men jeg har store problemer med å mene at mennesker som oppriktig mener at et foster er et liv og som sådan har menneskeverd, er ONDE). Om å skape trygge oppvekstvilkår for barn. Tilbud om samlivskurs for nye foreldre. God alderdom. en del sånne ting.
Så kan man være rivende uenige i HVA de legger i gode oppvekstvilkår for barn, for eksempel. Men jeg tror utgangspunktet deres - en verdibasert politikk - i det minste er godt ment. I motsetning til FrPs politikk som er basert på egoisme, frykt for det ukjente, forakt for de svake og dyrking av de sterke, liksom.
Sånn at valget mellom FrP og KrF ikke er valget mellom pest eller kolera, men mer som, tja, valget mellom pest og lungebetennelse, kanskje?