Er dette vanlig i 1. klasse?
Jenta mi begynte i 1.klasse i høst, og får stort sett lekseark som lekse, der hun skal fargelegge antall ruter, øve seg på et par bokstaver hun har lært osv.
Vi la plutselig merke til at lærer hadde klistret forskjellige klistremerker, og laget forskjellige stempler nederst på arkene, etter som leksene har blitt sett på av læreren. Jeg tenkte at det var jo fint og motiverende for ungene å få klistremerker på leksene, så de føler at lærer har sett leksene, dermed føler eleven seg sett.
I dag fortalte jenta mi at de forskjellige stemplene og klistremerkene viser om læreren synes leksene er bra eller dårlig gjort. Hun mente at lite klistremerke betydde dårlig gjort lekse, og stort klistremerke betydde bra gjort lekse. Hval-stempel betydde dårlig gjort lekse, og solstempel betydde bra gjort lekse. Jenta mi hadde to ark med delfin-stempel, og ett med hval, ett med stort og ett med lite klistremerke på.
Hun trodde dermed at bare ett av arkene var bra gjort, og at alle de andre var dårlige. Hun hadde ingen med sol, og hang seg opp i dette. Da hun gjorde lekser i dag, var hun preget av at hun ikke synes at hun er noe flink, og strevde med å få til s-ene på arket.
Så pratet jeg med moren til en av jentene i klassen, og jenta hennes hadde forstått det slik at delfinmerke betydde veldig bra.
Er det ikke rart at vi ikke har fått beskjed om hva et slikt "graderingsopplegg" betyr? Det er tydelig at jenta mi trodde at hun hadde fått nesten bare dårlige merker, men det betyr jo ikke at det er slik. Kanskje hun har misforstått..
Er det vanlig å gradere leksene etter god og dårlig når de er så små? Det har aldri vært snakk om dette, da jenta mi , som nå går i 4.klasse, gikk i første, andre, eller tredje klasse. Forsåvidt ikke nå i 4. heller. Hva lærer dessuten barna av dette? Blir leksene en konkurranse om best klistremerke?
Jeg kjenner at jeg er skeptisk til at så små barn skal graderes allerede nå i lekser, og jeg har lyst til å sende mail til lærer for å få en forklaring.
Hører gjerne hvordan det gjøres på skolen til andre med 1.klassinger, eller hva lærere her inne tenker.