Vis enkelt innlegg
Gammel 22-11-06, 23:33   #42
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Skille stat og kirke?

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Jeg tror kanskje at mange vil måtte slite litt for å finnen "plassen" sin om stat og kirke blir skilt.. men kanskje det er sunt?

Ja, jeg tror at det er sunt. Jeg mener at man må "lete litt" for å finne sin plass, anstrenge seg og så får man finne ut av hvor man står.
Nå er det jo som flere påpeker at majoriteten av de som er tilknyttet statskirken er det av bekvemmelighet. De er innskrevet der, døpt og konfirmert og kanskje gift der. Men utover det betyr ikke kirken eller kristendom noe for dem. De ghør bare ikke noe med det, som ved å melde seg ut. Og kirken får støtte av staten i forhold til antall medlemmer..... Så det er jo best for kirken at man blir stående registrert.

Når man snakker om at kirkene vil forfalle - ja, antagelig. Fordi medlemmene ikke er interessert i å betale for vedlikehold av egen lomme. Nå går det vel av skattepengene våre, og de ser man ikke noe til likevel. Det er dessverre sikkert også et fåtall som bruker kirken aktivt, og i tillegg er villige til å betale for bruken i form av kroner og øre.

Og for dere som lurer , nei jeg er ikke medlem. Jeg er ikke gift i kirken og ungene mine er ikke døpt der. Jeg har tatt et valg,meldt meg ut og jeg er for skille mellom stat og kirke.