Vis enkelt innlegg
Gammel 16-09-08, 11:33   #7
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 10 måneder og soyamelk?

Opprinnelig lagt inn av Cathrin71, her.

Trodde kansje soya melk skulle være bra for alle,er skeptisk til å begynne med kumelk. ttenger vi virkelig det?

Nja ... Det er jo litt diskutabelt om man trenger det eller ikke. Det kommer an på en del ting. Det som ikke er diskutabelt, er at vi trenger en del av det som finnes i melken (da spesielt fettsyrer og kalsium), og at melken er en fin måte å dekke det inn på.

Det kan løses på andre måter. Du kan feks la være å servere ungen melk å drikke, men passe på at ungen får fire dl. melk i mat i løpet av dagen (feks. en porsjon havregrøt kokt på 2 dl melk morgen og kveld, eller en porsjon grøt og et måltid med ca 50-60 g hvitost.

Soya er vel påvist å være hormonforstyrrende, og har et litt for høyt nivå av noe ... husker ikke helt hva i farten, men om du googler så finner du kanskje noe (eller om noen andre her har noen artikler friskt i minnet som de kan lenke til.) Det er i allefall ikke noe en egentlig bør gi til ungene daglig, og med mindre en må pga intoleranser/allergi mot melk.

Jeg gir ikke melk å drikke til ungene, men gjør som jeg skisserte over med å bruke melk i mat, og så har jeg sugetabletter fra helsekosten som de får de dagene/periodene jeg ikke klarer å dekke inn det de skal ha.