Vis enkelt innlegg
Gammel 17-09-08, 20:34   #42
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: "Lovlige" fordommer

Selv kommer jeg også fra et område i Norge som overflommes av folk fra Oslo Vest og Bærum om sommeren.
De oppførte seg generelt utrolig dårlig, og hisset på seg lokalbefolkningen til stadighet. Så derfra har jeg en del fordommer.

Men etter at jeg flyttet til Oslo har jeg nyansert bildet ganske kraftig. Jeg har en teori om at når du møter mennesker i flokk, så skjer det påfallende ting jfr russen, nordmenn på Sydenferie osv osv. Man fremstår med alle dårlige og irriterende egenskaper x 10 (minst!).

Faktaene som Mim trekker frem, støtter jeg fullt ut. Jeg ser med misunnelse på (blant annet) det engasjementet som veldig, veldig mange fra vestkanten setter inn i alle mulige sammenhenger; borettslag, skole, barnehage, korps m.m.
Det er mange i det nabolaget jeg bor i som ikke har det for å si det mildt.
En av grunnene til at jeg faktisk gruer meg litt til å ha barna i barnehage. Jeg har stor tillit til de ansatte, men føler (og dette er vel min største fordom) at engasjementet fra mange foreldre kommer til å være rimelig fraværende. Og det er litt synd, for det kommer til å påvirke mine barn, uavhengig av min egen innsats.

Men dessverre er det sånn, positive miljøer forsterkes igjen og igjen i en oppadgående sirkel, mens de negative oftest blir dårligere og dårligere, evt holder seg stabile fordi det gjerne er noen motkrefter.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat