Sv: "Lovlige" fordommer
Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.
Ikke så mye sikkert, men jeg synes disse vestkantfjortisene er ti ganger mer uniformert enn det vi var i byen der jeg er fra.
Man vil vel alltid lettere kunne se nyansene i sin egen flokk enn andres? Det blir litt som at nordmenn synes alle kinesere ser like ut, mens kinesere synes alle skandinaver er like.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Jeg tror (trår varsomt her nå) at en av grunnene til at jeg fniser av SUV-kjørende, botox-proppede, nyblekede og solbrune vestkantzozzerer at de har så ekstremt lite peiling på hvordan verden er utenfor boblen.
Men de vaskeekte vestkantkidsa med generasjoner av røtter på riktig side av byen har da verken bleket hår eller botoxfjes? De er har naturlig lyse striper i håret etter sommerferien på Tjøme og en ren, velpleid hud som følge av riktig kosthold og mosjon i friskt luft. De blekede og brunkrem/botox-inspirerte finner man vel flere av dess lenger øst man drar? (Siste stopp Russland. )
Selv har jeg fordommer mot vestkanten på lik linje som jeg har fordommer mot alle steder og alle folk. Jeg er skeptisk til det motsatte er bevist og jeg generaliserer over en lav sko. Men det er altså misunnelsen og janteloven i mange av fordommene som provoserer meg.
|