Sv: "Lovlige" fordommer
Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.
Ah. Statistikk som ledd i fordomsberegning. Generalisering i tallform.
Ser jeg en person med hvit frakk inne på et sykehus tror jeg det er en lege/sykepleier/bioingeniør/el. Jeg kan ta feil, men hvor drar man ellers slutningene sine fra?
Det er påvist en sammenheng mellom lungekreft og røyking, så jeg vet det er en større (og ganske presist tallberegnet) sjanse for at mannen som sitter der på benken får lungekreft enn ikke-røykeren ved siden av. Det er en fordom -røykeren kan bli truffet av en meteor og ikke-røykeren ha en fortid i asbestbransjen og få lungekreft - men skal jeg uten andre opplysninger enn røyker/ikke-røyker gjette hvem som får det har jeg oftest rett om jeg gjetter røykeren.
Så det er etter mitt syn mer et spørsmål om å sile dårlige markører fra gode (for eksempel er hudfarge en elendig markør for intelligens), være seg bevisst hva man gjør, og alltid være villig til å oppdatere sitt syn etter som man finner ut mer. For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.