Sv: "Lovlige" fordommer
Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.
Det er teit og fordummende å ha fordommer / forventninger, uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være. Men, de færreste av oss kan kalle seg fordomsfri. (Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot fordomsfrie mennesker.) Men jo, jeg synes det er teit å ha fordommer nettopp fordi det setter begrensninger for en selv. Som f.eks. Ulvefars fordommer mot de som kjører Hummer. Han vet kanskje ikke at mange Hummere går på Propan, som har et lavere utslipp av skadelige avgasser og partikler enn bensin og diesel. Fordommene sier altså veldig lite om andre, men veldig mye om den som ytrer de, spesielt hvis man ikke evner å se nyansene (som i dette tilfellet: miljøvennlige SUV-er).
Det var Polyanna som var inne på dette med nyanser, og jeg mener at det er evnen til å se nyanseforskjeller som skiller de smarte fra de domme. Det spiller ingen rolle hvor utdannet du er hvis du synes "neger" er et helt OK begrep å spre rundt seg. Hvis du til tross for kunnskapen (eller muligheten til å innhente kunnskapen) velger å bruke fornærmende ord og uttrykk, bare fordi du kan, hjelper det fint lite med 20 år på skolebenken.
Er det teit å ha forventninger uavhengig av hvor berettiget de enn måtte være??
Ok, can't agree with you there.
Og siden halvparten av innleggene mine har dreid seg om å være bevisst begrensningene i disse, falske sammenhenger og viktigheten av å hele tiden oppdatere sitt syn, så skjønner jeg ikke helt hvordan du tolker det jeg har skrevet. Men enig i at Polyanna sier mye bra.
Hummere er ikke kjent for å gå på propan, men takk for at du nevner det, det hadde fungert like bra som det eksemplet jeg brukte for å si akkurat det samme:
Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.
(...) For eksempel om jeg ser en svær SUV parkert i Oslo er eieren vanligvis ikke særlig miljøengasjert på det praktiske planet, men det kan vise seg at eieren egentlig bare har kjøpt seg en pølse før h*n kjører den fra forhandleren på Frogner til nasjonalparken Fimbûlggivarrë hvor den skal brukes til å patruljere etter tjuvjakt i ødemarka.
Selvsagt finnes det mennesker som kjører SUV og flyr til sydenlandet flere ganger i året som ikke tenker på seg selv som lite miljøvennlige, og føler at det er urettferdige fordommer når noen ser på hva de gjør heller enn hva de tenker, men der er jeg ikke enig med dem. Handling teller mer enn selvbilde.
Sist redigert av Ulvefar : 18-09-08 kl 18:04.
|