Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-06, 11:44   #8
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.896
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan du mye om anatomi og fysiologi? HJELP!!!

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Så, første ting jeg lurer på:

Jeg vet at det sekreres en slimaktig væske fra tykktarmen. Men sekreres også gassen som dannes, eller regnes dette som ekskresjon mer enn sekresjon på cellenivå? Og er det riktig at å si at reguleringen av sekresjonen i tykktarmen skjer på samme måte som i tynntarmen?

Dette burde jeg jo kunne svar på, men det er lenge siden eksamen. Løp og henta boka vår men jeg kunne ikke finne noe om gassen som dannes i tarmen.

Det står heller ikke presisert at reguleringen av sekresjonen er forskjellig i tynntarm og tykktarm. Det står bare at "sekresjonen av tynntarmssaft kontrolleres hovedsakelig gjennom lokale, korte reflekser som utløses ved at kymus påvirker slimhinnen kjemisk og mekanisk".

Jeg ble ikke klokere av dette. Blei du?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat