Grovt språk, vold og sexskildringer i skolen?
Her og her er to artikler om temaet. Foreningen !Les har prosjekter med å øke lesingen til barn og unge, og i denne siste pakken til skolene er det en ganske drøy tekst med tilhørende skrekk-video. Det inneholder grovt språk, vold og sexskildringer. Skolebyråden i Bergen stopper nå leseprosjektet. Heldigvis sier jeg! Det er akkurat der jeg er også (sorry him, du har flyttet meg et hakk nærmere forståelse, men ikke så langt). Det er ikke det samme hva man leser bare man leser, og jeg synes absolutt at det er forskjell på hva barn selv leser og hva de blir nødt til å lese gjennom skolen. Jeg hadde faktisk gått til protest om barna mine ble presentert for denslags på skolen. De har jo ingen mulighet for å slippe unna heller. Og det finnes ingen generell greie om at "barn i den alderen bør tåle dette", for barn (og voksne for den del) er forskjellige.
Det er greit nok at jeg har åpnet meg for at det kan være ok å lese noe som ikke er så bra, men dette er virkelig over grensen når det serveres slikt i skolen.