Vis enkelt innlegg
Gammel 24-11-06, 17:50   #17
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Å være stolt

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skal man være stolt over folk bare fordi de utrettet noe? Hadde Eva Braun fått positive eller negative kommentarer i dag over å være stolt over at Hitler hadde stor suksess med noe han trodde på og brant for, nemlig jødeutryddelse?

Jeg synes eksemplet ditt er morsomt fordi det var jo ikke Hitler selv som egenhendig utryddet jøder. Det var mange, mange, mange tyskere (og en del andre nasjoner - deriblant nordmenn innvolvert). Hitler hadde aldri oppnådd noe slikt hvis han ikke hadde hatt en masse medhjelpere. Og hadde tyskerene vunnet 2.verdenskrig er jeg ganske sikker på at vi hadde hatt et helt annet syn på saken.

Jeg er selvfølgelig stolt over de jeg er glad/kjenner hvis de har oppnådd noe som er innenfor de sosialt akseptable rammene i vårt samfunn. Jeg hadde feks sikkert vært stolt av mannen min hvis han hadde vært proffbokser (sett Cindarella man? ), men ikke hvis han slo ned folk på fest. Handlingen er den samme, men den ene delen er sosialt akseptert, den andre er det ikke. I et samfunn hvor det er akseptert at en mann har flere kvinner ville man sikkert vært stolt over en bror med 4 hustruer, her i Norge er det neppe mange som er stolte hvis broren har seg med fire stykker.

Og slik er det i andre samfunn kontra oss også. De kan ikke fatte og begripe hvorfor vi er stolte over at vi har kvinner som gjør karriere når vi egentlig burde vært hjemme med mann og barn. Eller at Norge har kvinner som er seksuelt frigjorte? I mange kulturer betyr bare dette at kvinnene i Norge er horer.