Sv: Medias rolle ved alvorlige hendelser ...
Ja jeg synes media går alt for langt i mange saker. OK de skal dekke en ulykke, men det er ikke nødvendig å være nærgående ovenfor dem som sørger. Jeg synes bilder og intervjuer av folk som nesten er i "sjokktilstand" er helt meningsløst og forkastelig. Folk brude slippe å forholde seg til slikt i en vanskelig situasjon. Vi skjønner at det har skjedd en fæl tragedie, uten at media trenger å gi oss det inn med teskje.
Det mest groteske eksemplet synes jeg var iforbindelse med trikkedrapet i Oslo for noen år siden. Der hadde kjæresten til han som ble drept tent lys på åstedet og lagt en avskjedshilsen. Så var VG der og fotograferte avskjedshilsenen og blåste den opp over en helside (husker ikke om det var førstesiden). Uansett om hun godkjente det eller ikke, så var det langt inn i deres private svære som vi ikke har noe med. Hva i all verden var nyhetens interesse i det?
Jeg synes pressen i mange saker er som ådselgribber. Greit nok de som søker å være i media, men de som mister sine kjære i en ulykke har ikke søkt den situasjonen og er neppe spesielt forberedt på å avvise innpåsliten presse heller.
|