Sv: Tromsøværinger - og søndagsåpne butikker
Nå bor ikke jeg i Tromsø, men jeg bor et sted der butikkene er åpne 365 dager i året, minus 1. juledag og Thanksgiving. Jeg synes ikke noe særlig om det, selv om jeg må innrømme at det mange ganger har vært behagelig å kunne utsette forskjellige innkjøp til søndag, slik at det blir litt mindre stress på lørdag.
Det jeg savner med søndagsstengte butikker, er det at man blir tvunget til å finne på noe annet enn å fly rundt i butikker, f.eks. ta en tur i skogen eller bare rusle en tur i byen og gå på kafé.
Det at butikkene hjemme har åpent noen søndager før jul synes jeg er helt flott, så får man fordelt julerushet litt mer. Mange har kun anledning til å handle i helgene, og da blir det litt knapt med én dag i uka når gaver, mat, pynt og stæsj skal handles inn. Jeg har jobbet i bokhandel i mange år, og jeg opplevde i hvert fall de få søndagene i året med jobbing som en kjærkommen ekstrainntekt. For heltidsansatte er det 100% overtid, og det kommer jo godt med på den tiden av året. Studentene som jobber deltid takker nok heller ikke nei til det.