Gavespleising - single betaler mindre?
Mannen min har gått sammen med søstrene sine og moren sin og kjøpt fjernstyrt helikopter i 66 års gave til faren deres. Det har visst vært en drøm han lenge har hatt å få det.
Jeg og mannen min mener at man tar totalbeløpet og deler på 5 - altså, 4 søsken og moren. Moren kan eventuelt betale større del om hun vil. Men søsknene mener vi skal betale likt. 3 av dem er gift/samboere og en av søstrene er singel.
Både moren og i hvert fall en av søstrene mener at hun som er singel skal betale halvparten av det de med ektefelle/samboer betaler, fordi hun har bare en inntekt mot oss som har to. Dette er ikke vi enige i. Når man har gift, blir det ikke billigere å kjøpe gaver fordi man er to, fordi da får man jo ofte dobbelt så mange å kjøpe gaver til. Og da mener jeg det blir helt likt. Og dessuten, vi har tre barn som vi forsørger og en del gjeld. Hun ene som er singel er nettopp ferdig med utdannelsen og har fått seg en jobb som er ok betalt. Hun har nesten ingenting å betale i husleie, ikke huslån eller billån og ingen barn. Så selv om hun er bare en, vil jeg tro hun har mer å rutte med enn oss. Når hun var student betalte hun gjerne mindre enn oss andre hvis vi spleiset på noe - men det var fordi hun hadde lite penger, ikke fordi hun er single.
Vi har løst det med at de som synes sin femtepart blir for dyr, kan si fra til moren og så betaler hun resten.
Svigermor mener at det er vanlig at single skal betale halvparten. Jeg prøvde å forklare at jeg ikke var enig, og hvorfor, slik som jeg skrev ovenfor her. Men hun ville ikke diskutere med meg. Hva mener dere - skal de som er single betale halvparten eller mindre enn de som er par når man spleiser på en gave?