Sv: Å velge sine venner
Mine venner er en brokete men lik gjeng.
Overraskende mange er frafalne katolikker som har en forelder som ikke er norsk, men fra andre europeiske land.
Bortsett fra Kjære og min bestevenninnes kommer ingen fra kristne hjem eller er kristne selv. Det er få speidere, men mange som har sunget og spilt mer eller mindre aktivt i kor, korps, band, orkester el.
Mine venner befinner seg, med to-tre unntak, på venstresiden, dvs RV, SV, Ap og Venstre. Ingen KrF, ingen FrP, et par-tre H.
Vennene mine har stort sett alle høyere universitetsutdanning, 6-7 år, noen få har høyskoleutdanning. Flere og flere er snart ferdige eller holder på med doktorgradsutdanning.
Mine venner er urbane, nesten uten unntak, i hvertfall hvis man kan kalle Vadsø eller "nær Hamar" en by De fleste eier sin første eller andre leilighet, få har hus eller rekkehus. Vi var så sent ferdigstudert, de fleste av oss, at ting tar litt tid. Noen av vennene mine eier ikke egen leilighet enda.
Nesten alle vennene mine trener. Noen litt, noen mye. Ellers er vennene mine sosiale, glad i å invitere, bli invitert, gå ut eller finne på ting. De er få sydenturer, mer storbyferier, hytteferier og backpacking.