Tråd: Mandler
Vis enkelt innlegg
Gammel 27-11-06, 14:21   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandler

Opprinnelig lagt inn av Mayasmum, her.

Jeg er selv allergisk mot alle typer noetter og kan derfor ikke delta i hverken kransekake eller marsipan lagingen/spisingen. Hvis du vil ha en "trygg" oppskrift som er garantert uten allergener saa vil jeg annbefale denne:

Falsk marsipan uten
mandler og nøtter
1 dl fløte
60 g hvetemel
200-500 g melis
3-4 mandeldråper
1 ts tragant (kan sløyfes)
Fløte og hvetemel has i en kjele og røres over
varm plate til det slipper kjelen. Avkjøl før du
blander inn en passende mengde melis og
smaker til med mandeldråper. Avkjøl massen
i kjøleskap og form til konfekt.

Takk for det (den skal jeg ta vare på og prøve ved en annen anledning), men det er egentlig ikke det jeg trenger. Jeg skal lage den gode, gamle marsipanen som jeg alltid lager (litt av poenget er at venninna mi skal lære å lage denne), og bare lurer på om ettåringen kan få smake, eller om det er best å vente et år eller to.

Hverken hun eller noen av oss er allergiske mot noen matvarer, og vi har heller ingen allergikere i familien til noen av oss (såvidt jeg vet), så hun er ikke spesielt disponert for allergi. Jeg har derfor vært avslappet i forhold til f.eks fisk, sitrus og jordbær. Men jeg vet at nøtter og peanøtter står i en særstilling, så hvis mandler er en av de tingene som uansett frarådes skal jeg alltids unngå at hun får det. Hun får jo ikke smake på alt annet heller (som for eksempel mammas vin eller pappas snus ) men vi unngår en del styr og får det koseligere hvis hun får være med.