Sv: Argumenter mot neglelakk for småjenter?
Jeg har latt Frøkna få neglelakk noen få ganger (noe som har redusert maset om det til et minimum, noe som igjen er et argument for ), men bare som et ledd i utkledning. Jeg liker ikke ideen om at hun skal ha på seg neglelakk for å pynte seg. Tilsvarende med sminke: hun har fått leke med øyenskygge av og til, men da har vi snakket så vidt om at sminke bruker barn bare når de kler seg ut, og at man må være voksen for å få lov til å sminke seg for å pynte seg. Det vil si at hun bare får ha sminke på hjemme og ikke når hun skal ut av huset, akkurat som hun bare får ha prinsessekjole på hjemme og ikke når hun skal ut; det er en enkel regel, som det er lett å gjennomføre.
Når det gjelder neglelakk, så er det jo ikke like enkelt å gjennomføre, siden den blir sittende på en stund, men der også har jeg tatt på henne neglelakken som en del av en "prinsesseseanse" også har hun fått lov til å gå med den til den blir borte av seg selv.
Jeg har egentlig bare ett argument mot, sånn egentlig: Jeg synes det ser avsindig teit ut på småjenter. Jeg så senest ei i barnehagen i dag, med mørk rød neglelakk, og jeg må innrømme at jeg himlet litt diskret over at noen lar ungen gå slik offentlig. (Joda, Frøkna har fått, hun også, men da har hun i det minste fått på seg lys, lys rosa, som bare vises for dem som vet at den er der – noe som har vært godt nok for henne.) Og nei, jeg sier ikke at jeg er konsekvent på noen måte, jeg sier bare hva jeg tenker, sånn egentlig.
|