Sv: Hvordan få barn til å lese?
Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.
Jeg tror rett og slett bøker har en mindre plass nå enn de hadde før da det var mye mindre av alt annet, ihvertfall for mange. Tv, film, spill, internett osv. har tatt over mye av den tiden vi brukte på å lese.
Dette er jo et viktig poeng (og gjelder iallefall meg). Jeg er naturligvis helt enig i at man bør lese, og jeg syns selv jeg får lest alt for få bøker. Men det ser jo ikke ut til at skriftspråket og leseferdighetene er i ferd med å dø ut. Mye tid som før ble brukt til å lese bøker, aviser og tidsskrifter blir kanskje nå brukt til å lese ting på nettet, og ikke minst til å skrive ting selv (noe jeg antar det blir gjort vesentlig mer av nå enn for 20 år siden). Dette er kanskje ikke noen stor trøst om man har barn som ikke vil lese i det hele tatt, men jeg ser for meg at bøker kanskje oppfattes litt annerledes av noen som er 12 år nå enn da jeg var 12. Vi er jo i ferd med å (og de yngre i enda større grad) flytte omgang med musikk, film, tv, oppslagsverk og brevskriving vekk fra fysiske ting og steder og over til digitale nettbaserte former, mens skjønnlitteratur så langt nesten bare leses i bøker av papir. (Nå husker jeg ikke lenger hvor jeg skulle med dette, så jeg stopper her. )
Ben "in a maze of twisty little passages, all alike" Murphy
|