Sv: Hvorfor stemmer du som du gjør?
Jeg stemmer som jeg gjør ut fra et verdigrunnlag og utfra mine tanker om hvordan samfunnet bør være. Det er ingen av de politiske partiene jeg er helt og fullstendig enig med, og ved de siste valgene har jeg følt at jeg har måttet velge mellom pest og kolera. Jeg er generelt lite opptatt av meg selv, min økonomi og hva som er best for meg selv når det kommer til politikk. Heldigvis har jeg tatt en rekke gode valg i livet og mangler derfor ingenting.
Jeg er ikke særlig opptatt av enkeltsaker og følger sjelden med på intetsigende politiske debatter. Det jeg bryr meg om politisk sett er en hel rekke saker, men siden HI ba om tre konkrete ting så lister jeg dem opp her (Bare at jeg klarte ikke å velge, så da ble det fem):
1. Sosial velferd
Jeg syns det er viktig å ivareta og videreutvikle de sosiale støtteordningene som finnes i Norge. Alle bør ha like rettigheter og muligheter til å oppsøke lege, sykehus og til å få nødvendige medisiner. Alle bør sikres et minimum av livsopphold som gir dem en mulighet til å delta i samfunnslivet på lik linje med de andre samfunnsmedlemmene.
2. Utdanning
Alle bør ha like muligheter til å skaffe seg en utdannelse. Skoler og barnehager bør være satsingsområde fordi det er viktig å ha en ressurssterk oppvoksende generasjon. Å investere i barn og unge er det samme som å investere i fremtiden. Jeg syns også det er viktig å ivareta dem som av en eller annen grunn faller utenfor, og ser med bekymring hvordan antall spesialpedagoger og antall timer pr. spesialpedagog synker dramatisk ved de lokale skolene.
3. Likestilling
Vi har en lang vei å i forhold til likestilling i Norge. Kvinner lønnes ofte langt dårligere enn menn for det nøyaktig samme arbeidet. Tradisjonelle kvinneyrker er altfor lavt lønnet i forhold til verdien av arbeidet som utføres. På internasjonalt nivå er det enda viktigere å ha fokus på likestilling mellom kjønnene. Kvinnekampen er på ingen måte over!
4. Miljø
Vi lever i en skummel tid med skremmende klimaforandringer. Forurensingskildene er så mange at det er vanskelig å ha oversikten for uskolerte meg, men jeg syns vi skal la være å bygge forurensende gasskraftverk, bensinavgiftene kunne gjerne vært høyere og kollektivtilbudet bedre for å redusere privatbilismen, flybiletter burde være mye dyrere med tanke på hvor mye flyene forurenser. Tiden for å se på alternativer til olje og gass som energikilder er overmoden. Miljøet og klimaendringene er det som skremmer meg mest når det gjelder fremtiden til Vesla.
5. Internasjonal politikk
Styrtrike olje-Norge bør bidra til verdens fattige og sultende. Verden sitter rolig og ser på at folk lider, flykter, sulter, kriger og dør uten å løfte en finger. Hjertet mitt blør for alle de barn og voksne som lever i flyktningleire i Uganda, kvinner og barn som blir voldtatt i Somalia, familier som lever i frykt i Tsjetsjenia, barn som livnærer seg av tigging i India og alle som har det vondt fordi ingen i hele verden vil ta vare på dem.
|