Sv: Ordning & Reda søkes...
Det er mye å huske. Bare det å ha skolebarn medfører ofte mange huske-ting hver dag. Jeg har også litt problemer med å bestemme middag flere dager i forveien. Må liksom se det litt an hva man har lyst på den aktuelle dagen, og hvor omfattende middag det passer å lage. Men det er veldig greit å ha et utvalg av basisvarer i kjøleskap og fryseboks, sånn at det er mulig å lage noe uten å handle så mye.
Selvfølgelig er det ikke mye hjelp i kalender om man glemmer å bruke den. Men jeg syns det er veldig nyttig å ha et sted der det skrives opp tannlegetimer, foreldremøter og andre ting som familien må huske. Hadde aldri klart meg uten. Så mitt tips er å begynne å bruke den aktivt. Vår henger i gangen, der noterer jeg ting med en gang jeg finner lapper i skolesekken, eller med en gang det dukker opp en lege/tannlege/frisørtime/planleggingsdag. Vår har også en lomme til lapper, billetter og denslags, sånn at informasjonen kan ligge der lett tilgjengelig.
En annen ting som kan være med på å lette hverdagsmaset er å ha noen gaver og bursdagskort liggende hjemme, dette har ellers lett for å bli en sisteliten-hastverkspost på programmet.
Når det gjelder ting de skal huske å ha med på skolen: Jeg syns det er lettest å sjekke kvelden før, og legge vedkunne/dorull/malegenser/badetøy i sekken med en gang. Minst mulig å huske om morgenen er best. Og det er lurt å ha noen frosne pølser i tilfelle tur.
|