Vis enkelt innlegg
Gammel 29-11-06, 13:43   #384
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg snakket ikke egentlig om hva som er "verst", i betydningen "slemmest", men om hva som er basert på fordommer og hva som ikke er det.

Med verst mente jeg hva som var fjernest fra sannheten.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

Poenget mitt var at det er ikke like irrasjonelt eller fordomsfullt å mene at FrP-folk er dummere som å mene at svarte er dummere. For gruppen FrP-ere er i stor grad definert ut fra hva de mener og hvordan de tenker, og da er det ikke fjernt å konkludere med at de mener "mer feil" eller tenker "mer dumt" enn det er å si tilsvarende ting om svarte.

Nei, jeg skjønner hva du mener. Men det er samme tankemåten som ligger til grunn for begge utsagnene. Nemlig at man kan trakkasere andre fordi de andre er mindreverdige.

I slavetiden i USA ble slavene behandlet helt grusomt, fordi de ikke ble regnet som mennesker. De ble ikke engang regnet som dyr. Det er akkurat den samme taktikken som brukes i krig - det at man distanserer seg fra andre mennesker fordi de har en annen hudfarge, stemmer et annet politisk parti, har "feil" kjønn etc

Og hvis man ikke kan være uenig med Frp uten å benytte samme taktikken som enkelte i Frp benytter seg av - ja da oppfatter jeg det bare som en skinnuenighet. Da har man bare endret hvilke mennsker det er OK å trakkasere.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda

(Utgangspunktet mitt var jo å protestere på at bruken av ordet "rasistisk" om det å hetse FrP-ere, og så prøvde jeg bare å forklare at jeg mener det er en vesensforskjell mellom å karakterisere folk ut fra meningene deres og ut fra hudfargen deres.)

Alle folk karakteriserer hverandre. Hvis vi ikke skulle gjøre det måtte jo jeg personlig kjenne alle menneskene på jorda. Det er et grunnleggende trekk hos mennsker at man kategoriserer hverandre, og dette er jo ikke utelukkende negativt.

Men jeg ser ingen egentlig forskjell mellom det å karakterisere andre (på et generelt grunnlag!) ut fra meningene deres enn ut i fra hudfargen deres. Klart man kan argumentere med at folk som stemmer Frp er mer rasistiske enn andre, men da må man også kunne argumentere med at svarte er mer kriminelle enn hvite i USA. Jeg tror de fleste vil steile ved det siste utsagnet - selv om det er sant. Fordi jeg tror de fleste vil regne det som et mer samfunnsmessig trekk enn en iboende egenskap hos mennesker med mørk hudfage. Det jeg mener er at det å stemme Frp er heller ingen iboende egenskap hos mennesker og kan derfor ikke brukes til å karakterisere dem.