Spøkelsesjakt på sykehus
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2755272.ece
Ledelsen ved Blakstad sykehus i Asker har leid inn to klarsynte etter at beboere har meldt om uforklarlige og skumle hendelser.
Det har kommet mye kritikk fra forskjellige hold mot sykehuset etter denne saken. Mange synes det er uholdbart at man trekker inn "klarsynte" i helsevesenet.
Selv har jeg bena godt plantet på jorden, og er en skeptiker til overnaturlige fenomener. Har aldri opplevd slikt selv. Likevel synes jeg kritikerne tenker altfor firkantet. Hvis urolige beboere finner en indre ro, og får en bekreftelse på at "nå er det ingen spøkelser" her, så mener jeg det er underordnet om det faktisk foregikk noe "uforklarlig" eller ikke. Kanskje mest sansynlig at det var f.eks. hallusinasjoner e.l. Men hvorfor ikke leie inn klarsynte hvis det er det som skal til for at noen som er urolig finner ro?
Det blir litt som om "minsten" er redd for å legge seg sove fordi det er et monster under senga; da kan jo foreldrene ta monsteret i hånda og hive det ut vinduet f.eks. "Sånn NÅ kan du sove helt trygt".
|