Vis enkelt innlegg
Gammel 09-11-08, 12:03   #7
Skvetten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: De sinte guttene og jentene

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Politikerne vil ha/trenger noe konkret å vise fram. "Her ser dere resultatene av hva vi har gjort disse fire årene." Forebyggende arbeid kan ikke vises fram med fancy grafer og søylediagrammer. Man ser ikke fruktene av dette før om mange mange år. Da blir det vanskelig å forsvare pengebruken.

Jeg er ikke helt enig i din fremstilling, den synes jeg er litt vel enkel. Det finnes nokså mye forskning på dette området som konkluderer med at det er det forebyggende og hjemmebaserte arbeidet som gir best resultater over tid. Man har blant annet evaluert en rekke metoder som nyttes innen forbyggende arbeid og disse dataene er både målbare og synlige i form av grafikk. Det er faktisk slik at en av de siste forskningsrapportene som er laget på vegne av Utdanningsdirektoratet ser på bruken av sinnemestring i skoleverket som et forebyggende tiltak også ovenfor de som i utgangspunktet ikke har adferdsmessige vansker. Dette arbeidet er et av de som ligger til grunn for at en del kommun er rundt om i det ganske land driver med forebyggende arbeid i form av sinnemestring fra barnehage til videregående skole. De kommunene som er godt i gang med dette arbeidet har nok empiriske data til å kvantifisere utviklingen over de siste fem årene, denne statistikken forteller om en nedgang i antallet voldsepisoder. Selvsagt er fem år alt for lite som utvalg, men dersom man sjener litt til Finland har man empiriske data for en langt lengre periode som viser det samme.

Det som imidlertid er noe av problemet slik jeg ser det er blant annet at politikerne velger å se bort fra enkeltindividets behov ved for eksempel å tvinge disse barna og ungdommene inn i normalskolen hvor de vil falle gjennom. Dette er en gruppe unge mennesker som trenger mennesker rundt seg som er utdannet til å mestre denne type problemer over tid.

Det politiske miljøet i dette landet er nok rimelig klar over hva forskningen sier og ikke minst hvor ressursene bør settes inn, men det hjelper vel lite når man heller vil komme høyere på PISA og PIRLS rankinger.

  Svar med sitat