Sv: Kautokeino
Opprinnelig lagt inn av Claire, her.
Det har nok vært hovedsakelig et bygdefenomen. Men utviklingen med internett og chatting visker jo ut grensene mellom by og bygd i så måte. Så jeg mener det er naivt å tro at dette er noe som bare skjer i Indre Enfold. Yngre, mindreårige jenter som chatter med eldre gutter/menn og avtaler møter osv., uten å ane hva de begir seg utpå. Dermed ser jeg et mer universelt problem i dette enn bare bygdeproblematikk. Det handler om voksne som utnytter de mulighetene som måtte by seg.
For å unngå at unge jenter blir utnyttet, så tror jeg det er en håpløs ende å begynne i med distriktspolitikk. Dette er mer akutt enn en langsiktig satsing på bygde-Norge. Distriktspolitikk er langsiktig, tidkrevende arbeid. Utnytting av unge jenter (og barn) skjer her og nå, og må tas tak i på andre måter.
Godt poeng!
Forskjellen er at i disse bygdene det er snakk om så synes mer eller mindre hele samfunnet at dette er akseptabelt.
Jenter som utleverer seg på internett gjør dette uten at foreldrene vet om det, de vet hva reaksjonen hadde blitt om de hadde spurt mor om de kunne få lov til å treffe en 15 år eldre mann de har truffet på nettet.
Jeg mener dette er to sider av til dels samme sak og bør angripes på forskjellige måter.