Sv: Endelig bestemt meg
Bør vel faktisk også sies at for 150 000 kr får man seg en Skoda Octavia 2005/2006-modell av den nye typen med bra utstyrsnivå, men riktignok kun 1.6-motoren -- som jeg tror for mange vil fungere helt greit. Det blir en lagt større bil, høyere komfort og bedre kjøreegenskaper og mer ustyr. Det er da gjerne snakk om kombikupe-modeller, men de har et særdeles stort bagasjerom -- barnevogn og mer til er i hvert fall ikke noe problem (hadde forrige modell av Octavia som kombi).
1.6-motoren er fin-fin på normal bykjøring og også helt grei på landevei hvis man ikke er av dem som *bare må kjøre forbi*. Kurant drivstofforbruk også. Husker ikke helt, men pen langkjøring går nok forbruket ned under 0,6 vil jeg tro uten at man direkte trenger å anstrenge seg.
Man kan ellers merke seg at 1.6-motoren i Octavia leveres i to versjoner; MPI og FSI, der FSI så vidt jeg husker er den nyere typen. Noen stor forskjell er det vel i praksis ikke.
1.4-motoren, som ellers er veldig populær i Polo og Fabia, ville jeg holdt meg unna i Octavia. Blir litt for liten til den bilstørrelsen og forbruket blir vel faktisk gjerne høyere i praksis enn på 1.6. Holder seg dårligere i verdi også.
Husk at f.eks. kr 160 000 kr på Finn.no for tiden betyr raskt godt under 150 000 kr etter pruting. Det er vanskelig å selge bil nå så sent på året -- i desember er det ennå vanskeligere å selge bil, og en del merker liten pågang og går ned i pris. En del forhandlere vil ha en del biler ut nå før nyttår av regnskapsmessige årsaker og en del bilselgere vil ha ut en del av bonusmessige årsaker. Mao. i ukene fram til jul kan man gjøre noen meget gode kjøp (og ikke fult så gode salg...).
En Octavia gir storbilfølelse, mens Polo/Fabia i høyeste grad føles og er småbiler.
|