Tråd: Mandler
Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-06, 08:52   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mandler

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Etter hva jeg får inntrykk av er det ingen i nær slekt som allergisk (du skrev nøtter o.l men satser på at det gjelder allergi generelt) så ville jeg latt henne smake på kransekakedeigen.

Når de gjelder peanøtter så trodde jeg det var andre ting en allergi som gjorde at man skulle holde barn under 3 år unna de.
(får de nøttene ned i lungene og ikke har kraft nok til å hoste de opp, kan peanøttolja ødelegge lungeblærene). Men mye mulig ting har endret seg der da.

Det jeg fikk beskjed om er at det er en misforståelse at hovedgrunnen til å ikke gi peanøtter er at det kan settes i halsen. Peanøtter er en av de aller, aller sterkeste allergenene, og hvis det er allergi i familien skal man ikke engang åpne en pose peanøtter i samme rom som en nyfødt baby, fordi det er ørsmå partikler som kommer over i lufta og som også er allergifremkallende (husker en gang jeg reiste med fly, da opplyste de over høyttalerene at hvis noen hadde peanøtter måtte de ikke åpne posen ombord, fordi en av passasjerene var allergisk). Litt av det samme gjelder for nøtter, men det er ikke like ille som peanøtter som er verstingen. Jeg var usikker på om mandler kommer i samme kategori, men hvis det er slik at allergenene sitter i skallet er det jo ikke noe problem når det er marsipan vi lager, for da er jo skallet borte. Og særlig ikke når vi ikke har allergi i familien, og ingen spesiell grunn til å tro at hun skulle reagere.

Som Hatifnatten sier så kan reaksjonen være så veldig sterk hvis det skulle bli reaksjon, det er derfor jeg synes det er litt skummelt med akkurat denne typen mat, og vil helst ikke ta alt for store sjanser.