Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-06, 14:08   #451
to hen
***al-logisk
 
to hen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i huset bortenfor huset bortenfor huset til hans butikk
Innlegg: 132
to hen er litt kulto hen er litt kul
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Vel, da er vi faktisk enige. Det er det eneste jeg har prøvd å si i denne tråden.


Vel, dette var jo i en annen tråd. Og nei, det var ikke det (å frata folk ansvaret for egne handlinger) jeg prøvde å gjøre. Jeg bare leser om postmodernismen nå og det slo meg hvor lite statisk samfunnet vårt er.

For å gjøre det (forhåpentligvis!) klart hva jeg mener. Jeg tror at "skylden" for hvordan folk handler kan komme fra forskjellige kilder. Jeg tror feks ikke at de foreldrenene som omskjærer døtrene sine i Somalie er "onde". Men selvfølgelig er jeg for å arbeide mot omskjæring, men ikke ved å stemple de som gjør det som "onde".

Den type teori du leser stammer typisk fra post-strukturalistisk tenkning fra bl. annet Foucault, Derrida og (sikkert i ditt tilfelle) Baudrillard. Disse tenkerne er jo også kjent for å frata/innskrenke individets handlingsrom, fordi handlingen kun er en manifestasjon av underliggende strukturer som vi ikke har kontroll over. Språk er uttrykk strukturene. Språk er tanke og dermed er våre tanker ikke våre egne, men kun uttrykk for disse underliggende (hegemoniske) strukturer. Jeg personlig har vanskelig for å svelge slike teorier i sin helhet, selv om de har hatt enorm innflytelse på kulturtenkningen de siste 40 årene.

Dessuten er det en viss forskjell på Somalia 2006, og Norge 2006 om hvorvidt en kan forvente ulike grader av opplysning. Å kalle noen "onde" er kanskje litt drøyt, men å kalle dem ignorante (et litt mer politisk korrekt ord for "dumme") kan kanskje være på sin plass. Synes ikke akkurat omskjæring av 4 år gamle jenter med rustne barberblader er særlig sjarmerende uansett kulturell tilhørighet. Men underliggende er en tro på at hadde de bare visst bedre, så hadde de handlet annerledes - og dermed også en tro på at "vi" vet best.

__________________
Great to play with whilst your thinking up your great thoughts of the day. Twist it, pull it, squidge it, or even bounce it, this putty is really versatile and is a great stress reliever too! Plus it's non-toxic and doesn't stain.
to hen er ikke aktiv   Svar med sitat