Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-06, 14:17   #452
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.213
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Å kalle noen "onde" er kanskje litt drøyt, men å kalle dem ignorante (et litt mer politisk korrekt ord for "dumme") kan kanskje være på sin plass.

Forskjellen på å bruke ignorant i stedet for dum, som du er inne på i neste avsnitt, er at "ignorant" betyr at de mangler informasjon, mens "dum" betyr at de mangler evner. Det er ikke bare en eufemisme. (Som retorisk grep kan man naturligvis velge å antyde at motparten ikke innehar all relevant informasjon, i stedet for å direkte kalle ham/henne dum. Det regnes av mange som høfligere, men er vel egentlig i minst like stor grad utspekulert.)

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Men underliggende er en tro på at hadde de bare visst bedre, så hadde de handlet annerledes - og dermed også en tro på at "vi" vet best.

Javisst. Man tror jo ens egen vurdering er riktig, ellers ville man jo ikke vurdert som man gjør? Og det er da tross alt litt mer respektfullt, i denne sammenhengen, å si at "jeg tror ikke de ville omskåret døtrene sine hvis de hadde hatt den forståelsen jeg har" (underforstått: de er uopplyste) enn å si "jeg tror de ville gjort dette samme hvilken forståelse de satt inne med" (underforstått: de er grusomme).

På andre områder kan det naturligvis være mer tvilsomt å se såpass ned på andres holdninger at man antar at de bare er basert på kunnskapsløshet, ikke på faktisk overbevisning.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat