Vis enkelt innlegg
Gammel 01-12-06, 14:32   #454
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.526
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Stemmer du FrP?

Opprinnelig lagt inn av to hen, her.

Jeg personlig har vanskelig for å svelge slike teorier i sin helhet, selv om de har hatt enorm innflytelse på kulturtenkningen de siste 40 årene.

Jeg heller svelger ikke teoriene i sin helhet, men mener at hvordan man oppfører seg er et samspill mellom samfunn og individ. Det vil si at samfunnet har en del av ansvaret og individet har en del av ansvaret.

Opprinnelig lagt inn av to hen

Dessuten er det en viss forskjell på Somalia 2006, og Norge 2006 om hvorvidt en kan forvente ulike grader av opplysning. Å kalle noen "onde" er kanskje litt drøyt, men å kalle dem ignorante (et litt mer politisk korrekt ord for "dumme") kan kanskje være på sin plass. Synes ikke akkurat omskjæring av 4 år gamle jenter med rustne barberblader er særlig sjarmerende uansett kulturell tilhørighet.

Nei, det er selvfølgelig ikke sjarmerende, men poenget er om de som utfører denne omskjæringen har et reelt valg. Og jeg synes det er en ganske stor forskjell mellom det å kalle folk for ignorante, dumme eller onde. Det er jo faktisk ikke samme betydningen.

Opprinnelig lagt inn av to hen

Men underliggende er en tro på at hadde de bare visst bedre, så hadde de handlet annerledes - og dermed også en tro på at "vi" vet best.

Vel, dette er jo litt morsomt, for først mener AprilRyan at jeg sier at moral og etikk er flytende og ikke individets ansvar. Og nå sier du at jeg proklamerer at det er "vår" kultur og ansvar som er best? Det er jo et lite sprik i hvordan dere oppfatter det jeg skriver da ...

Det jeg tror er: At det er umulig for oss som lever i denne tiden å ha et objektivt syn på vår egen tid og vår egen kultur. Og på samme måte er det for de som bor i Somalia. Men menneskene der er de samme - helt uavhengig av kultur og tid. Alternativet er jo at det faktisk er en vesensforskjell mellom oss og somalierene - er det du mener? At somalierene er dumme, onde eller ignoranter?

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat