Sv: Asylmottak i nabolaget
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
Jeg har fulgt den debatten på Andøya hvor det er planer om å etablere et VELDIG stort asylmottak i ingenmannsland med en forholdsvis liten lokalbefolkning et stykke unna. Det mener jeg ikke er heldig. Disse asylmottakerne vil jo føle seg fullstendig fengslet og vil ikke ha mulighet til å lære seg noen som helst tilpasning til det norske samfunnet. I tillegg vil de være nesten like mange som lokalbefolkningen og det vil være en uehldig miks.
Jeg er fra Andøya. I det tilfellet du referer til så er nok den største reaksjonen at kommunen har plassert ungdomsskolen midlertidig der asylmottaket også skal ligge, nå har vel UDI sagt at de skal bistå slik at ungdomsskolen skal kunne flyttes til sentrum igjen. Ja, det er ugunstig om de blir isolert i skarsteinsdalen, men dersom opplegget blir bra så er det ikke sikkert at det er så farlig. Det er snakk om 10 minutter med buss til sentrum så det er ikke lange avstanden. Det var der alle soldatene var plassert/bodde den gang det var full aktivitet.
Nå er det vel snakk om 1000 asylanter som er tenkt plassert der, og det bor litt flere enn det på Andøya