Vis enkelt innlegg
Gammel 26-11-08, 15:37   #19
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Asylmottak i nabolaget

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg må tilstå manglende geografi-kunnskaper, men det var jo et annet sted i Nord-Norge også nå som det skulle etableres et asylmottak på et bittelite sted (mye mindre enn Andøya), og hvor antallet asylsøkere kom til å overstige lokalbefolkningen ganske mye. Kan det ha vært i Finnmark, tro? Foresvever meg at det var en øy.

I alle fall - jeg mener det er åpenbart uheldig for lokalsamfunn at mengden asylsøkere blir stor i forhold til lokalbefolkningen. Og når det kommer til stykket er det sånn det "alltid" blir. Selv om mottaket plasseres i nærheten av en by eller et større tettsted, så blir det et nærområde som får svært mange asylsøkere innen gangavstand.

Jeg mener dette er uheldig, og at det på mange måter skader lokalsamfunnene. (dette gjelder både når lokalsamfunnet er ei lita bygd og når det er et boligområde i en by).

Jeg ville vært svært negativ til å få asylmottak i mitt nærområde, og ville kjempet i mot med nebb og klør. I hovedsak er dette fordi jeg mener hele greia med asylmottak er feilslått. Man stabler sammen en masse mennesker med svært ulik bakgrunn - det eneste de stort sett har til felles er at de er traumatiserte og kommer fra områder i verden hvor man ikke er vant til lov og rett.

Det er klart at dette skaper konflikter, både på mottakene og i forhold til lokalbefolkningen. Det finnes et asylmottak noen mil fra oss, og der har det vært en del bråk. Folk vi kjenner som bor i området klager over at de må holde alt lukket og låst, fordi asylsøkerne rundstjeler dem. Folk er redde for å gå ut, for en del av asylsøkerne ferdes ute i store flokker og det har lett for å bli bråk.

Forøvrig kan jeg ikke forstå hvorfor man i det hele tatt tar inn folk i landet og plasserer dem på asylmottak. Det måtte da gå an å få litt fart på saksbehandlingen slik at de ikke fikk komme hit hvis det ikke var grunnlag for det. Nå strømmer asylsøkerne på og kommunene oppfordres til å skaffe tusenvis av nye plasser i mottak. Og selv om det i teorien skal gå så raskt og greit så viser det seg jo at mange av asylsøkerne blir sittende i mottak i årevis. Skal man integrere, så må man gjøre det. Hvis ikke må man bare snu folk på grensen og ferdig med det.

Jeg er enig med deg i at asylmottak er en dårlig boform, men hva er alternativet, Bina? Når folk av ulike årsaker kommer uten id-papirer og situasjonen i hjemlandet er så uavklart som den i mange tilfeller er, så sier det seg sjøl at saksbehanlinga tar tid. Forhåpentligvis vil det dog gå bedres, for det er på ingen måte bra for folk (og spesielt ikke barn) å bo slik over tid.

Og når du skriver at folk rundstjeles og ikke føler seg trygge ute? Har de faktisk opplevd å bli rundstjålet av asylsøkerene og har de faktisk opplevd å bli gått til angrep på av de som bor på mottaket?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat