Sv: Toyota Prius
Uhm. Ja, så lenge det er overskuddsenergi ladet opp. Evt. må bensinmotoren produsere energi til elektromotoren, noe som uansett tar "kraft" av bensinmotoren, og påvirker drivstofforbruket hvis den da skal jobbe hardere. Energien må uansett oppstå et sted. Man skal også huske at energi utenfor labratoriet også går til elementer som lys, ventilasjon/air condition/varme, radio osv.
At mange opplever veldig store nedganger i forbruk fra forrige bil til Prius er helt avhengig av hva forrige bil var og omlegging av kjørestil. F.eks. en 03 Avensis med 1.8 eller 2.0 bensin var "bensinslukere" sett i forhold til motorstørrelsen. Sammenligner man det imidlertid med tilsvarende kjørestil og en dieselmotor blir forskjellige svært små, og ifølge en del undersøkelser kan de gjerne også gå i dieselbilens favør. Å kjøre miljøeffektivt også med Prius er avhengig av kjørestilen.
Jeg tipper også at hvis man hadde en bensinbil tidligere virker nok akselerasjonen i Prius god pga. hva som må til for at man skal ha godt akselerasjon på en bensinbil - høyt turtall pga. lavt dreiemoment. Blir her nok så forskjellig på en dieselbil i hvordan det "føles".
Nye Golf Bluemotion som kommer nå skal ligge på 99 g co2/km (0,38l), og det er nok mer realistisk at den er i nærheten av det enn hva Prius er i nærheten av sine oppgitte 104 gram. Spesielt under nordiske klimaforhold.
|