Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
http://www.glomdalen.no/nyheter/article3974342.ece
Det pågår en debatt om skolegudstjenester. Noen mener at elevene i skolen ikke har noe vondt av en gudstjeneste i året. Andre mener at gudstjeneste ikke har noe i skoletiden å gjøre, mens noen mener at besøk i kirken er greit dersom det ikke er noen form for forkynning.
På skolen jeg jobber skal vi få besøk av en kateket fra kirken. Jeg stilte da spørsmålet om hvordan dette stiller seg i forhold til at forkynnelse i skolen ikke er lov. Kateketen har fått beskjed om å dra inn ulike religioner i forhold til Jesu fødsel. Dette for å inkludere andre trosretninger. Samtidig så tenker jeg at en del humanetikere ikke ønsker dette i det hele tatt.
Realiteten er at de fleste nordmenn feirer jul av ulike grunner. Ved å ikke ha dette som tema i skolen blir det på en måte å tabubelegge diskusjonen rundt tro og tvil. Er det riktig??
Jeg ønsker at mine barn skal tenke selv. Dersom en imam ber om å komme på skolen for å snakke om islam og hva muslimer tror på så vil jeg si det er helt greit. Det vil gi mine barn en mulighet til å se den siden av det å tro. Om Humanetisk forbund vil komme og fortelle mine barn om det de tror på (det de ikke tror på også) så vil jeg si at det også er greit. Jeg tror at det vil berike mine barns liv å lære om dette.
Kanskje løsningen skulle vært at flere trosretninger kom inn i skolen og fortalte om det de står for og tror på. Jeg tror ikke skolen vil nekte dem det.
Ved skolegudstjenester får de elevene som ikke skal i kirken et annet tilbud. Her kunne jo f.eks. humanetikerne gi alternativt opplegg evnt. Samme med muslimer osv. Vet ikke.... Hva mener dere?
Jeg tenker også på at det norske samfunnet er bygd opp rundt den kristne tro. Offisielt er vi fortsatt et kristent land. Kongefamilien er tydelige på dette også....
Jeg vil tilslutt nevne at jeg er kristen. Jeg har respekt for andres tro og tvil. Jeg har selv vært ikke-troende helt til for få år siden. Jeg har ikke sett "lyset" og er helt i himmelen, men har et sunt og normalt ståsted vil jeg si. Jeg vanker ikke i kirkelige miljøer utover at minste jenta synger i kirkens barnekor akkurat nå. Min tro passer nok ikke helt inn i kirkens "grunnmur". Jeg er nok en "trosshopper". Henter litt herfra og derfra.... Krever egentlig en egen tråd for å fortelle hva jeg tror på he he....
Viser til denne også:
http://www.krlnett.no/art/index.php?nid=1&vis=27
Sist redigert av Jessica : 06-12-08 kl 22:46.
|