Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Tro hva du vil, jeg er drittlei av at religiøse mennesker skal ha noe å si i mitt liv.
Lest læreplanen?
Hvor skal jeg begynne? At religiøse mennesker skal ha noe å si i ditt liv? Hvordan vet du at RLE- læreren er religiøs? Jeg har flere venner som underviser i RLE, og ingen av de er spesielt religiøse. Du sier at datteren din har lært om at Jesus gikk på vannet. Hva så? Neste år lærer hun kanskje om da Muhammed ble kontaktet av engelen Gabriel, eller om Brahma som rir på en gås? (Men det er klart, hører man Hallelujah-ropene jalle fra klasserommet, har man lov til å reagere.) På meg kan det høres ut som om det er kristendommen du har noe imot. Ikke religioner som sådan. Det er meget mulig verden hadde vært et bedre sted uten religioner, men nå er de nå engang en viktig del av mange menneskers liv, og det å lære om dem er med på å øke forståelsen for samfunnet vårt og ikke minst menneskene rundt oss. Jeg ønsker at mine barn skal få lære om alle religioner og at de skal se på dem som likeverdige, men jeg vil også at de skal ha såpass innsikt i norsk historie og kulturarv at de faktisk vet at kristendommen står i en særstilling i vårt land. Man kan mislike det så mye man vil, men slik er det.
Og til slutt: Jeg har sagt det før her inne, men sier det gjerne igjen: Det finnes så uendelig mange ting her i verden jeg er bekymret for når det gjelder mine barn, men julegudstjenesten kommer rimelig langt ned på min liste.
|