Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-08, 09:45   #46
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Kristendom og jul handler mye om kulturhistorie. Jeg synes det er naturlig at barn som bor i Norge skal kjenne til dette.

Jeg ser ingen problemer med kunnskap om andre religioner, ei heller å overvære religiøse sermonier, men jeg synes det er en forskjell. For de aller fleste vil det handle om forståelse av andre kulturer.

Kristendommen har vært formgivende for vår kultur i 1000 år og jeg tror at alle her i landet burde forstå litt av dette.

Hva er man redd for at ungene skal bli religiøse etter et besøk i kirken?

I Trondheim har iallefall de fleste ungdomskoleelever besøkt synnagogen, riktignok i et opplegg som handlet om forståelse for jødeutryddelsen i 2 verdenskrig.

Selv for mer enn 25 år siden lærte vi om alle de store verdensregionene. Skoleavslutning med juleevangeliet som skuespill husker jeg godt, men også historier fra hinduisme, og buddisme ble spilt. Dette er jo over 30-35 år siden.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat