Vis enkelt innlegg
Gammel 07-12-08, 10:42   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Jeg er enig med Maz, og jeg regner meg som ateist.

Skulle ungene mine føle behov for å ha en religion å bekjenne seg til, så skal de få gjøre det uten innblanding fra min side.

Jeg, derimot, ønsker å blande meg inn. Jeg ønsker å vite nøyaktig hva som blir fortalt dem. Jeg kan gi dem like god og ikke minst, nøytral, informasjon som hvemsomhelst. Herlighet, jeg kan da google! Og det er her jeg mener skolen ikke strekker til; det gis ikke like god, og nøytral, informasjon om ALLE religioner. Det kan ikke være 80% Jesusprat og være en likevekt mellom religionene. Dessuten trenger man ikke 3-4 timer pr uke til å lære om Norges kristne bakgrunn, mens det blir fokusert med 1 time på engelskundervisning (eksempel fra fjerde klasse her).

Jeg vet ikke hva et godt alternativt opplegg kunne være. Ungene kunne fått opplæring i grunnlaget for midtvinterfeiringen i forskjellige religioner og kulturer, kanskje, men det synes jeg ikke burde vært forbeholdt de ungene som ikke går i kirka.

Ja, det kunne vært et godt alternativ. En historisk reise i bakgrunnen for ulike julefeiringer. HELT kurant at mine barn undervises i hvorfor kristne feirer jul, så lenge de får med hvorfor nissen er involvert, hvordan de som bekjenner seg til Wicca feirer jul osv, hvorfor midtvintersblotet ble feiret i vikingtiden, for ALLE disse tingene henger sammen i vår kultur.