Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.
Er det et problem fortsatt med deltagelse i julegudstjeneste? På vår skole fikk vi påmeldingslapp, og de som ikke vil delta er på skolen og skal ha andre "kulturelle" opplegg.
Jeg trodde heller ikke det var et problem, men det kan jo virke som om noen øsnker å gjøre det til et større problem enn det er...:
Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.
Tja, jeg kan jo lime inn e-posten jeg skrev til rektor forrige uke? Den er i høyeste grad et bidrag i denne debatten.
Hei,
som foreldre til Storesøster i 2A har vi mottatt periodeplanen for ukene 49-9.
Under RLE-faget er julegudstjeneste listet opp under "metode".
Vi stiller oss litt undrende til hvordan en gudstjeneste kan være et
metodepunkt i et fag med en læreplan som inneholder setningen: "I
undervisningen skal det ikke være forkynnelse eller religionsutøvelse."
Vi ser at metoden er relevant ifht. kompetansemålet slik det kommer til
uttrykk i periodeplanen, nemlig "samtale og markering av kristen
julehøytid". Men, i læreplanen for faget står det at kompetansemålet er
"samtale om kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk
gjennom leveregler, bønn, dåp, gudstjeneste og høytider", og vi kan ikke
se ordet "markering" noe sted.
Vi er klar over at det er et kompetansemål i faget å kunne beskrive
lokale kirker, men vil tro at dette er kompetanse som er mulig å
opparbeide seg ved å besøke kirkebygninger også når det ikke drives
forkynnelse der.
Julegudstjenesten var også oppført i periodeplanen under daværende
KRL-fag i fjor, stikk i strid med rundskriv F-15-07 til skolene fra
Kunnskapsdepartementet, hvor skolene ble bedt om å vise spesiell
aktsomhet ovenfor de laveste klassetrinnene når det gjelder deltakelse i
religiøse aktiviteter - og vi siterer fra brevet du sendte ut i
september i fjor - "Deltakelse i skolegudstjeneste eller andre religiøse
aktiviteter er ikke en del av KRL-faget".
Vi har forståelse for tradisjonen med julegudstjeneste (selv om vi
ikke ønsker at vår datter skal delta på den og håper at det i år er et
godt alternativt opplegg for henne i tråd med opplæringsloven §2.3 a),
det vi ikke forstår er hvilken funksjon og rolle den spiller innenfor
RLE-faget etter gjeldende læreplan, og sett i lys av dommen i Den
europeiske menneskerettighetsdomstolen.
Med vennlig hilsen
Acsa og Ulvefar
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Hjemme, selvsagt.
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Oppgaver fra skolen? Skjønner du ikke hva jeg
sier?
Jo, jeg skjønner hva du sier, det er bare ikke særlig fornuftig....Du sier at det må være opp til de enkelte foreldre å undervise barna sine i religion?Religion er et viktig fag. Skal det være opp til foreldrene, kommer mange av barna aldri til å få noen undervisning i religion.
Opprinnelig lagt inn av safran, her.
Merkelig påstand. En gudstjeneste er forkynnende, og kan dermed ikke ses på som et "informativt besøk". Og angående omvendte barn etter kirkebesøk - min eldste gikk en stund i kristent barnekor fordi det var det eneste tilbudet med kor i nærheten. I pausene oppdaget jeg at de faktisk drev med forkynnelse til de små, og min datter kom hjem og fortalte merkelige historier om gud og Jesus og presenterte disse som sannheter.
Barn er lettpåvirkelige og jeg vil ikke at mine barn skal utsettes for slik forkynnelse.
Det blir noe annet å gå i et kristelig kor en gang i uken enn å gå i kirken en gang i året.
Det er ikke snakk om å kutte ut alt som har med religion å gjøre, men religionsopplæringen kan foreldre fint ta seg av selv i den grad de ønsker det. Det har blitt meg fortalt at i Nederland får barna fri fra skolen et gitt antall timer som er tiltenkt religionsopplæring, slik at foreldrene selv velger hva slags informasjon barna skal få.
Seriøst? Les det jeg skrev til Sitron.
Jeg skjønner ikke helt sammenlikningen av oppgavene lussekattbaking og religionspåvirkning. Det å bake lussekatter er noe som tar mye tid den dagen det skal gjøres, gjerne en tid mange ikke har. Religionsopplæring kan gjøres når det føles hensiktsmessig, og går gjerne inn i hverdagen til den enkelte familie.
Så du tror ikke at mange da vil gå glipp av viktig religionsopplæring? Hvilke kvalifikasjoner har du f.eks til å undervise i religion? Wikipedia? (Som en eller annen smarting her inne foreslo.) Hva blir det neste? Matte må bli frivillig, foreldrene kan selv bestemme om barna skal lære andregradsligninger. 
Og de barna som ikke ønsker å delta i den, skal de sitte på skolen og løse matteoppgaver?
Den ene timen i året? Ja, hvorfor ikke! Eller kanskje dere foreldre, som tydeligvis ivrer veldig på å oveta religionsundervisningen, kan stille opp med et godt, alternativt, pedagogisk opplegg?
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Jeg har ikke lest tråden, men tenker som så at siden det er blitt "gode" ateister av mange av dere som vokste opp med kristendomsundervisning av det forkynnende slaget, burde det være mulig å senke skuldrene littegrann når det gjelder en gudstjeneste eller to i året. Dere slapp jo fra det uten mèn, gjorde dere ikke? 
I en eller annen tråd tidlige etterlyste jeg historier fra folk som har fått mèn av søndagsskole og kirkebesøk, men så langt har ingen meldt seg.
Opprinnelig lagt inn av Blånn, her.
Selvsagt ikke. Det er vel heller ikke det jeg sier. Jeg synes det er en fin tradisjon med kirkebesøk før jul. Det er tross alt en gammel norsk tradisjon at man besøker kirken i forbindelse med jula. Men det skal være frivillig og opp til barnets foresatte og barnet om de ønsker at barnet skal delta. Det alternative opplegget mener jeg skal være hyggelig for de barna som er med. På skolen til storebror skal barna være i basen og pynte og gjøre klar for juleavslutningen dagen etter. Hva de gjør der jeg jobber vet jeg ikke, men sfo skal ha regien. De finner nok på noe som er fint for barna! Det skader ikke med kirkebesøk så lenge man har gode alternativer for de som ikke ønsker dette. P.S.: Og dersom jeg har elevene mine når de kommer opp i 5. og 6. klasse kommer vi til å besøke synagoge, moske og hinduistisk tempel. 
Helt på linje med deg her.
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Det gikk bra med meg selv om jeg ble mobbet også. Kanskje jeg bare skal gi faen i å bry meg om at barna mine skal få slippe det, da? 
Fantastisk argument! 
|