Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Poenget er at utenfor religiøse miljøer er man visst livredde for noen form for religiøs påvirkning. Farlig! Da kan man visst ikke ha stor tro på egne verdier og holdninger hvis man frykter at et religiøst møte av et hvilket som helst slag, skal kunne ødelegge alt man har forsøkt å lære ungene hjemmefra. Derav min oppfatning om mangel på vidvinkel.
Jeg er ateist og jeg synes det er viktig at sønnen min har god kunnskap om forskjellige religioner. Men jeg ønsker ikke at han skal gå på søndagsskole, fordi jeg har selv gått på søndagsskole og det er jo ren forkynnelse. At du mener at ateister dermed ikke har tro på egne verdier og holdninger er jo like meningsløst og platt å si som at kristne som ikke sender barna sine på koranskole heller ikke har tro på egne verdier.
Jeg synes det er helt ok at skolebarn får delta i en gudstjeneste, i både protestantiske, katolske og russisk-ortodokse kirker, tilsvarende i moskéer og synagoger. Men jeg synes det er en uting at man skal gjøre det som en del av juleavslutningen, og det er skikkelig dårlig gjort å ikke gjøre noe hyggelig for de barna som ikke skal være med i gudstjenesten. Om man ønsker at barna skal få se en gudstjeneste i læringsøyemed så finnes det mange andre anledninger som jeg synes passer bedre.