Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Ja, nettopp. Jeg ønsker at kristendommen skal bli fortalt om på samme måte som det ble gjort med andre religioner. "Buddhistene tror at..." "I følge buddhistisk lære så er..." og så kom man til kristendommen. "Da Jesus var 12 år da". En helt annen holdning, kristendommen ble fremstilt som sann.
Jeg ønsker heller at man kan lære om de viktige religionene på en mer analytisk måte, at man ser hvilke tendenser som finnes i religionene. F.eks så syntes jeg det var utrolig interessant at man kan ha retninger innefor de fleste religionene, at selv i de monoteistiske ørkenreligionene har en dragning for å få helgener, mindre guddommer som er mer "tilgjengelige" for folk og at i hinduismen så har man også retninger som blir mer transcendentale og mystiske (jeg er ikke teolog så det er amatørpjatt dette). Religioner og tankesystemer er utrolig viktige å vite noe om.
Jeg må bare kommentere denne. Jeg underviser jo i RLE og prøver å fremstille religionene på samme måten. Men, jeg kjenner kristendommen så utrolig mye bedre enn jeg kjenner de andre religionene. Rett og slett fordi det er det jeg er født og oppvokst med. Men jeg prøver i allefall å fortelle om religionene på en så nøytral måte som mulig. I tillegg, når barna spør er jeg veldig bevisst på å henvise dem til mor og far når det gjelder hva de skal tro på. Det er en vanskelig balansegang.
|