Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen
Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.
Bare et spørsmål til dere som ikke ønsker at barna deres skal delta i noe med et kristent innhold, f.eks skolegudstjeneste:
Jeg og mannen tenker at hvis ungene våre skal kunne ta et reelt valg senere i livet om hvorvidt de ønsker å bli kristne/troende eller ikke så bør de få med seg det kristne budskap selv og ikke bare gjennom det vi voksne som ikke tror forteller.
Føler dere at dere ungene deres et godt nok rustet til å ta et valg senere i livet når de ikke opplever noe av det Den norske kirke formidler?
Eller ønsker dere å ta valgene for de. Altså oppfordre til ikke å tro?
Barnet mitt er såpass lite ennå at vi har ikke kommet til det ennå. Både mannen min og jeg er ateister, men han er litt mer "anti" enn meg, jeg er bare fullstendig likegyldig og antagelig litt mer ateistisk sånn sett.
Det som er sikkert er uansett at barnet kommer ikke til å gå i søndagsskole eller kirkelig barnekor og slikt når det er lite. Små barn er veldig lettpåvirkelige og i motsetning til mange som synes at barnetro er en søt ting, så synes jeg det ikke er det. Det er heller en kilde til unødvendig frykt.
Når han blir eldre og begynner på skolen så skal han selvfølgelig få gå på julegudstjeneste om det er det han ønsker. Men jeg kommer ikke til å være stille om hva jeg mener, og jeg håper jo at sønnen min heller ikke blir religiøs. Jeg har vært kristen og jeg er ateist nå, jeg har en klar oppfatning at det er mye bedre å være ateist, og jeg er glad for at jeg ikke er kristen og ønsker selvfølgelig ikke at sønnen min blir det heller.
Jeg kommer heller ikke til å sørge for nær kontakt med kristendommen eller andre religioner, men jeg kommer heller ikke til å motarbeide strengt. På samme måte som ingen kristne sørger for at barna deres har islam eller humanetikk som et tydelig alternativ så kommer ikke jeg heller til å gjøre det. Jeg synes det er så mye snakk om at ateister skal sørge for at barna deres har ingen preferanser (eller "reelt valg" som det så fint kalles), mens jeg kan da ikke se at noen mener at folk som er religiøse skal gjøre det.