Vis enkelt innlegg
Gammel 08-12-08, 09:18   #256
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor langt skal man gå for å være livssynsnøytral i skolen

Opprinnelig lagt inn av Thula, her.

Ja, jeg har egentlig ikke så mye fornuftig å si, jeg kan bare nikke eller riste på hodet over alle argumentene som folk kommer med her, men jeg ville nå bare si at 1. Barna mine skal ikke i kirken nå som de har kommet i skolealder, men 2. jeg har ikke hørt noe som helst om et alternativt opplegg fra skolen vår. Det synes jeg er trist.

Skolen er pålagt å ha et alternativt opplegg. Du får heller etterlyse det.

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Det er da ingen som har sagt at de ikke ønsker et alternativ til kirkelig juleavslutning? (Ikke rine en gang - tror flere her går inn for å misforstå henne.) Jeg har til alt overmål fått inntrykk av at alle i denne diskusjonen helst ser at julegudstjenesten ikke blir brukt til å markere avslutningen av semesteret, og at alle har forståelse for at en gudstjeneste ikke passer for alle, og at det bør finnes et likeverdig alternativ for de som ønsker det.

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Diskusjonen går vel mer på hvorvidt skolen i det hele tatt bør lefle med kirkelige handlinger??

Takk, kan nesten ikke fatte at noen enda ikke har fått med seg at jeg ikke er imot et alternativt opplegg, og at jeg ikke vil tvangsinnføre skolegudstjeneste for alle. Tror (håper i alle fall) folk er i stand til å få med seg innholdet i en diskusjon. Samtidig skjønner jeg at de fleste reagerer fordi jeg ikke er med på at det er en "big deal" å gå i kirken en gang i året. Det er sikkert fryktelig lite PK å mene det, men det gjør jeg altså.

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Er ikke litt av poenget med hele greia det fantastiske med at Gud sender sin eneste sønn til jorda? Akkurat hvor diskuteres det at dette er også et motiv fra et par dusin andre religioner og at hele greia med jomfrufødselen antakelig bygger på en oversetterfeil? Nøytral? I hvilken betydning av ordet da?

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Det var et ikke-poeng som bare viste at så lenge du ikke forstår diskusjonen fordi du ikke begriper problemet, langt mindre motstanderens posisjon og argumenter, kan du holde humringa di for deg selv

Prøver du i det hele tatt å skjønne hva jeg sier? Begravelsesliturgi er ikke "det beste eksemplet" jeg har, men det siste hvor mine barn var til stede, fordi, sjokk, de og jeg ikke så ofte er i kirken.

Og før du gjør et billig poeng ut av at "da vet du vel heller ikke hva du snakker om" så jo, jeg har vokst opp i et kristent hjem og vært i vesentlig flere religiøse tilstelninger enn gjennomsnittsnordmannen både med familie og som aktiv kristen selv helt til slutten av tenåra.

Nei, nei, og atter nei! Det er IKKE, som sagt over, svovelinnholdet som er primærproblemet med barnegudstjenester. Prøv et øyeblikk å tenke utenfor den boksen hvor kristendommen er den normale, snille, ufarlige bakgrunnsforståelsen som alle deler. Tenk deg at det finnes mennesker som ser et videre perspektiv i tid og rom slik at de ser andre religioner og andre sider ved kristendommen, og som tilogmed bryr seg om hva som er sant og ikke rundt sentrale spørsmål om liv og etikk og derfor ikke er komfortable med ulne påstander og uangripelig tro samme hvor koselig innpakningen er når den presenteres for deres barn?

Det er da enda godt.

Jeg synes det er du, og alle andre som hevder at jeg er dum/umulig kan ha forstått hva dere mener/ ikke har lest alle innleggene, som gjør billige poeng. La meg oppsummere:

Ja, til alternativt opplegg for alle som måtte ønske det. (Det kan til og med få lov til å være koselig.)
Nei, til kirketvang for alle barn i den norske skolen.
Har jeg problemer med å forstå de som er redde for at barna skal ta skade av det ene kirkebesøket? Ja. Helt klart. (Igjen, jeg snakker ikke om f.eks muslimer her.)
Mener jeg at det er noe i Simpsons episoden som ble referert til tidligere i tråden. Ja, helt klart! Se den alle sammen, så skjønner dere kanskje hvorfor jeg ikke klarer å ta alle kirkemotstanderene helt alvorlig.

Vet at jeg kanskje provoserer nå, men det tåler dere vel.

Sist redigert av rine : 08-12-08 kl 09:28.
rine er ikke aktiv   Svar med sitat