Vis enkelt innlegg
Gammel 11-12-08, 10:36   #12
Skvetten
Passiv

Standard

Sv: Lås dem inn og kast nøkkelen!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Nei, man må jo nesten opprette en egen institusjon som vil bli en mellomting mellom et fensel og en hjelpeinstitusjon.

Jeg tenke om man først åpnet for instutisjoner ala ungdomsfengsler, da blir det vanskelig å sette inn ressurser på forebyggende arbeid. Ser det samme i min jobb. (NB! Jobber ikke med folk.) Det er lettere å få penger til "Brannslukking" og dramatikk, for ikke å snakke om (over)reaksjon fra ledelsen. Mens ønske om penger til proaktive tiltak blir møtt med et tja, hmm og "kan vi ikke se det an?" Veldig menneskelig, og grusomt irriterende.

Ofte er det jo slik at midlertidige og permanente løsninger er i konflikt med tanke på ressurser og strategier. Frp er jo kongen av kortsiktige og midlertidige løsninger.

Det finnes jo barnevernsinstitusjoner i dag som er rene tvangsintisusjoner, hvor døren er låst og hvor bevegelsefriheten er redusert. Alikevel må man åpne opp over tid, og noen ganger går jo det veldig bra andre ganger er det rett ut på nye "eventyr".

Når midlene til forebyggende arbeid ikke finnes i tilstrekkelig grad er det fortvilende. Hadde man kunnet intervenere tidligere og kanskje satt inn fosterhjem ville det kanskje vært mulig å gjøre noe på lengre sikt.

Når situasjonen er slik den er i samfunnet er samtlige partier kongene av kortsiktige løsninger. Under dagens regjering er det innsparinger når det gjelder disse ungdommene, det skal faktisk drives brannslukking. Slik jeg ser det er det ingen av partiene på stortinget som kan påberope seg å se denne problematikken i et langsiktig perspektiv.

Svar med sitat